Megane.. Grote problemen kleine oorzaak..

In mei 2019 meldt een vaste klant zich bij ons. Deze klant is in het bezit van een zeer nette Renault Megane 1.5 DCI uit 2011. Onze klant vertelde ons dat hij het afgelopen weekend stil had gestaan op de snelweg. Het voertuig gaf klachten wanneer er om meer vermogen gevraagd werd. Dit resulteerde in het inhouden van de motor en verschillende waarschuwingen op het display van de Renault Megane 1.5dci. De meldingen maakte duidelijk dat bij doorrijden motorschade zou optreden, alle alarmlichten branden op het dashboard. Bij afname van het vermogen verdwenen de meldingen en reageerde de Renault Megane enigszins normaal.

De ANWB heeft tijdens de controle de storingen verwijdert en gaf aan niet direct te kunnen achterhalen waar de melding vandaan kwam. Onze klant besloot zijn reis richting Eindhoven voort te zetten. Dit ging redelijk goed, zodra onze klant het gas vol indrukte begon de Renault Megane moeilijk te doen en meldingen te tonen. Branstof inspuiting controleren, kans op motorschade etc.

Op de terugweg van Eindhoven begon de ellende pas echt. De Renault Megane 1.5 DCI begon steeds erger te stotteren en viel soms terug naar 70km per uur. Voor de klant het begin van een nachtmerrie. Bij controle van het voertuig door de Renault dealer kreeg de klant te horen dat de brandstof inspuitpomp defect was (vervangen kost 1300 euro). Een second opinions bij een andere Renault garage gaf een heel ander verhaal. Bij de tweede Renault dealer gaf men aan dat er mogelijk een verstuiver defect was, het advies was alle 4 vervangen a 900 euro. Toen de klant met zijn auto bij ons was hebben wij de auto volledig uitgelezen en alle data bekeken bij een draaiende motor. Toen viel ons iets op….

Een van de sensoren die op de lucht inlaatleidingen zit gaf een temperatuur aan van -70 graden. Oftewel de Renault Megane dacht dat het buiten -70 was. Hierdoor paste het motormanagement het brandstofmengsel aan. Dit kon de motor alleen niet aan waardoor deze bij volvermogen in noodloop schoot. De -70 graden was een van de vele getallen die we hebben gemonitord. Hierop is de betreffende sensor door ons vervangen. Het kostenplaatje was hiermee uiteindelijk vele malen lager dan de reparatie adviezen van de twee Renault dealers.

En de klant? Die was even wakker geworden uit zijn nachtmerrie. Vandaag de dag, zo’n drie weken verder heeft de klant nog steeds geen problemen ondervonden met het voertuig.

Wij delen dit bericht met u om u te laten zien dat wij verder kijken dan waar anderen stoppen. Daarnaast willen wij u erop attenderen dat een second opinion bij een allround garage zoals wij (Autobedrijf Zevenhuizen) helemaal nog niet zo’n slecht idee is. Bij ons is uw auto niet alleen werk maar ook onze passie. Hierdoor kijken wij graag verder, zeker bij auto’s welke vol zitten met elektronica zoals de Renault Megane. In veel gevallen is een probleem herleidbaar naar sensoren en/of andere elektronica. Bij Autobedrijf Zevenhuizen hebben wij specialistische tools om elk voertuig secuur uit te pluizen op aanwezige sensor problemen.

X